
IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT

FOR THE DISTRICT OF MARYLAND

THE BALTIMORE SUN *

COMPANY, et al.,

*
Plaintiffs,

*

v. Case No. WDQ-04-CV-3822

*

ROBERT L. EHRLICH, JR., et al., 

*
Defendants.

*

* * * * * * * * * * * * *

MEMORANDUM IN SUPPORT OF MOTION TO DISMISS

Defendants Robert L. Ehrlich, Jr., Governor of the State of Maryland, Shareese DeLeaver,

and Gregory Massoni (collectively, the “Governor”), through undersigned counsel, hereby submit

this Memorandum in support of their Motion to Dismiss the plaintiffs’ complaint pursuant to Rule

12 of the Federal Rules of Civil Procedure.

INTRODUCTION

The United States Supreme Court has recognized that, in contrast to the right to publish the

news, the right to gather the news enjoys only limited First Amendment protection.  This case,

brought by The Baltimore Sun Company, publisher of the Baltimore Sun newspaper, a Sun reporter,

and a Sun columnist (collectively, “The Sun”), involves only the latter function.  The Sun presents

a First Amendment challenge to a November 18, 2004, memo issued by Governor Ehrlich’s press

office that The Sun claims infringes on its ability to gather the news.  Specifically, two of The Sun’s

employees complain that, as a result of the memo, State employees who previously spoke to them



2

have refused to do so and have not returned their calls.  The November 18 memo directs employees

of the Governor's Office and “the Executive Department and Agencies” not to “speak with David

Nitkin or Michael Olesker . . . [or] return calls or comply with any requests.”  (Complaint at ¶ 15,

Exhibit A).  The Sun filed a complaint in this Court on December 3, 2004.  The complaint contains

a single claim, brought pursuant to 42 U.S.C. § 1983, alleging a violation of the First Amendment

to the United States Constitution and asking for injunctive and declaratory relief. 

Nothing in the memo restricts communication with any other employee of The Sun, or any

other media.  Nor does it bar the two Sun employees from accessing information in any other way.

In essence, The Sun's claim boils down to an assertion that two of its employees have a

constitutional right to have State employees return telephone calls – a premise unsupported by any

First Amendment jurisprudence.  To the contrary, the Supreme Court has made clear that the press

does not have a paramount right to obtain information from the government, but only a right equal

to that of the general public.  Moreover, the United States Court of Appeals for the Fourth Circuit

and this Court have applied that principle to a case involving facts very similar to the ones at issue

here and found no constitutional violation.

No member of the public would have a cause of action, constitutional or otherwise, if a State

employee declined to return a phone call or to provide information over the telephone.  Plaintiffs

Nitkin and Olesker, like members of the public in general, have other means by which to gather

information.  The Baltimore Sun has an unrestricted ability to publish the news it gathers.

Accordingly, the case here is distinguished from cases in which courts have found a violation of the

First Amendment:  no court has found that specific news reporters, unrestricted in their ability to



3

disseminate the news, have a constitutional right to access particular information from specific

individuals in a specific fashion.   

APPLICABLE LEGAL STANDARDS

To prevail on their claim brought pursuant to 42 U.S.C. § 1983, the plaintiffs must prove that:

1) the defendants deprived them of a right guaranteed by federal law or the United States

Constitution; and 2) the defendants, in committing the deprivation, acted under color of State law.

See, e.g., Baker v. McCollan, 443 U.S. 137, 140 (1979).  If the allegations asserted in a complaint

“fail to establish a constitutional claim, the defendant is entitled to dismissal . . . under Fed. R. Civ.

P. 12(b)(6).”  American Civil Liberties Union v. Wicomico County, Md., 999 F.2d 780, 784 (4th Cir.

1993).

When reviewing a motion to dismiss under Fed. R. Civ. P. 12(b)(6), this Court must accept

as true all well-pleaded facts included in the complaint.  See Ibarra v. United States, 120 F.3d 472,

474 (4th Cir. 1997).  A court should grant a motion to dismiss when “it appears beyond doubt that

the plaintiff can prove no set of facts in support of his claim which would entitle him to relief.”

Conley v. Gibson, 355 U.S. 41, 45-46 (1957).  Moreover, a plaintiff's use “of a few conclusory legal

terms does not insulate a complaint from dismissal under Rule 12(b)(6)” when the facts alleged in

the complaint do not support the plaintiff's legal conclusions.  Young v. City of Mt. Ranier, 238 F.3d

567, 577 (4th Cir. 2001).  Thus, this Court is not bound to accept The Sun’s conclusion that its First

Amendment rights were violated if the facts alleged in the complaint fail to demonstrate such a

violation.



  Although ¶ 1 of the Complaint states that The Sun seeks declaratory relief, the request is1

not enumerated in the Prayer for Relief.  (Complaint at p. 7).

4

The Sun seeks injunctive relief.  Unless precluded by Congress, federal district courts may1

use their inherent authority to issue injunctive relief.  See Califano v. Yamasaki, 442 U.S. 682, 702

(1979).  A permanent injunction may be issued only after a determination of the issues on the merits.

“An injunction should be carefully addressed to the circumstances of the case.”  Kentuckians for

Commonwealth, Inc. v. Rivenburgh, 317 F.3d 425, 436 (4th Cir. 2003) (quoting Virginia Soc’y for

Human Life v. FEC, 263 F.3d 379, 393 (4th Cir. 2001).  While an injunction should be designed to

prevent a specific harm or injury, it should be no broader than is necessary to provide the relief

requested.  Kentuckians for Commonwealth, Inc., 317 F.3d at 425 (citing Hayes v. North Carolina

State Law Enforcement Officers Ass’n, 10 F.3d 207, 217 (4th Cir. 1993)).

ARGUMENT

I. PLAINTIFFS ARE NOT ENTITLED TO PARTICULARIZED ACCESS TO
INFORMATION FROM SPECIFIC GOVERNMENT OFFICIALS.

While news gathering is afforded First Amendment protection, the United States Supreme

Court has made clear that the right to gather the news is not unlimited: the “right to speak and

publish does not carry with it an unrestrained right to gather information.”  Zemel v. Rusk, 381 U.S.

1, 16-17 (1965); see also Houchins v. KQED, Inc., 438 U.S. 1, 9 (1978) (distinguishing between

“freedom of the media to communicate information once it is obtained” from the ability to

“compel[]  the government to provide the media with information or access to it on demand”

(emphasis in original)).  Nor does the First Amendment “guarantee the press a constitutional right



5

of special access to information not available to the public generally.”  Branzburg v. Hayes, 408

U.S. 665, 684-85 (1972).  

The Sun does not claim, nor could it, that it has been hindered in its ability to “speak and

publish” the news.  Thus, the First Amendment right alleged to be infringed in this case is

indisputably one subject to limits.  Any limits imposed by the November 18 memo on the ability of

two reporters to gather the news in a particular way do not violate the First Amendment.

Both this Court and the United States Court of Appeals for the Fourth Circuit have previously

addressed a journalist’s complaint strikingly similar to the one presented here and found no

constitutional violation.  See Snyder v. Ringgold, No. 97-1358, 1998 WL 13528 (4th Cir. Jan. 15,

1998) (per curiam); Snyder v. Ringgold, 40 F. Supp. 2d 714 (1999).  Terrie Snyder, a reporter with

the City Paper and the WBFF television station, filed suit against Samuel Ringgold, the Director

of the Public Affairs Division of the Baltimore City Police Department (the “police department”).

Ringgold had grown increasingly frustrated by what he perceived to be Snyder's inaccuracies in

reporting and her demands for information via a paging system to access the police department's

public information officers.  He thus imposed a ban on any “off the record” comments to Snyder,

notified WBFF that a scheduled exclusive television interview with the police department's

homicide division would be cancelled if Snyder was part of the television crew, and advised the City

Paper that he would no longer talk to Snyder, though he would continue to talk to other journalists

working for the City Paper.  Snyder, 40 F. Supp. 2d at 716.  In addition, Snyder was precluded from

accessing information from the police department unless her requests were in writing.  Id.



  Plaintiffs have alleged only a violation of the First Amendment.  It is, however, axiomatic2

that a First Amendment claim is cognizable against a State only through the Fourteenth Amendment.
See Consolidated Edison Co. of New York, Inc. v. Public Serv. Comm’n, 447 U.S. 530, 546 n.5
(1980) (quoting Joseph Burstyn, Inc. v. Wilson, 343 U.S. 495, 500 n.8 (1952)) (“the liberty of speech
and of the press which the First Amendment guarantees against abridgment . . . is within the liberty
safeguarded by the Due Process Clause of the Fourteenth Amendment from invasion by state
action”) .

  Because the Governor has not been sued in his individual capacity and The Sun does not3

seek monetary damages, this Court does not have to address the issue of qualified immunity,
whereby a State official will not be held individually liable for civil damages if the conduct at issue
does not violate clearly established statutory or constitutional rights of which a reasonable person
would have known.  Harlow v. Fitzgerald, 457 U.S. 800, 818 (1982).  Even if The Sun asserted such
a claim, however, it would fail based on established judicial precedent in analogous cases.  The
Sun’s claim for injunctive relief is permissible against the Governor in his official capacity only
under a limited exception to principles of sovereign immunity embodied in the Eleventh
Amendment.  See Idaho v. Coeur d’Alene Tribe, 521 U.S. 261, 281 (1997).

6

Snyder brought suit against Ringgold under 42 U.S.C. § 1983, contending that the restrictions

placed on her access to information from the police department violated her rights under the  First

and Fourteenth Amendments.   This Court initially found that Ringgold did not have qualified2

immunity for the purported constitutional violations.  The Fourth Circuit, in an unreported opinion,

reversed, finding not only that Ringgold had qualified immunity,  but also that Snyder had failed to3

demonstrate any violation of established constitutional rights.  Snyder v. Ringgold, 1998 WL 13528

at *4.

The Fourth Circuit rejected Snyder’s argument that she had a constitutional right “to have

equal access to public information sources . . . and to be treated the same as other journalists.”  Id.

The Court recognized that Snyder’s overly broad interpretation of her First Amendment rights would

“presumably preclude the common and widely accepted practice among politicians of granting an

exclusive interview to a particular reporter . . . [and] the equally widespread practice of public



7

officials declining to speak to reporters whom they view as untrustworthy because the reporters have

previously violated a promise of confidentiality or otherwise distorted their comments.”  Id.

(footnote omitted).

The Fourth Circuit also rejected any notion that the First Amendment confers a privilege on

members of the press that would create a right of access broader than that of the general public.  See

id. (citing Branzburg, 408 U.S. at 684-85).  Although Snyder contended that the police department’s

access restrictions violated the First Amendment principle prohibiting content and viewpoint

discrimination, the Court disagreed, stating: 

[I]t is a large analytical leap from holding that government may not regulate or

prohibit private speech on the basis of content or viewpoint to holding that

government may not make “content-based” distinctions between reporters in granting

access to government information.  Indeed, the government can certainly control the

content of its own speech in ways it could never regulate or control the content of

private speech.

Id. (citing Rust v. Sullivan, 500 U.S. 173 (1991)) (emphasis added).

This Court, on remand, noted that, “[n]o reporter has a right to access to a particular

interview, exclusive story, or off the record statement,” and concluded that granting the type of

access sought by Snyder “would completely change the longstanding relationship and

understandings between journalists and public officials.”  Snyder v. Ringgold, 40 F. Supp. 2d at

718.  Thus, the police department policy, including Ringgold’s policy not to speak to Snyder,

“merely exercised Ringgold’s right not to answer questions from or meet with particular

representatives of the news media.”  Id. at 717.



8

The principle recognized in the decision of both the Fourth Circuit and this Court in Ringgold

is not a novel one.  More than a quarter century ago, the Supreme Court held that there is no

Constitutional right of access by the media to government sources of information not made available

to the public at large.  See Branzburg, 408 U.S. at 684-85.  That holding was echoed in Saxbe v. The

Washington Post Co., 417 U.S. 843, 850 (1974), and in Houchins, 438 U.S. at 15.  Both Saxbe and

Houchins involved First Amendment challenges to governmental restrictions on access to prison

inmates, and in both cases the Supreme Court found no violation of the First Amendment.  In Saxbe,

the Court rejected the argument that the government had any “affirmative duty to make available

to journalists sources of information not available to members of the public generally . . . .”  Saxbe,

417 U.S. at 850.

Likewise, in Houchins, the Court recognized that “[n]either the First Amendment nor the

Fourteenth Amendment mandates a right of access to government information or sources of

information within the government’s control.”  Houchins, 438 U.S. at 15.  In reaching that

conclusion, the Houchins Court distinguished dissemination of the news from gathering the news.

Id. at 8 (citing Grosjean v. American Press Co., 297 U.S. 233, 250 (1936)) (determination that

government could not “restrain communication of whatever information the media acquire . . . did

not remotely imply a constitutional right guaranteeing anyone access to government information

beyond that open to the public generally.”).



9

With regard to the latter function, the ability of the press to gather the news, the Houchins

Court reiterated that there is “no basis for the claim that the First Amendment compels others –

private persons or governments – to supply information.  Id. at 11 (quoting Branzburg v. Hayes, 408

U.S. at 681-82).  The Court soundly rejected the notion that the government had any affirmative duty

to provide information to the press:

There is no constitutional right to have access to particular government information or to

require openness from the bureaucracy . . . The public’s interest in knowing about its

government is protected by the guarantee of a Free Press, but the protection is indirect.  The

Constitution itself is neither a Freedom of Information Act nor an Official Secrets Act.

Houchins, 438 U.S. at 14 (internal citations omitted).  See also, Radio & Television News Ass’n v.

United States Dist. Ct. for the Cent. Dist. of Calif., 781 F.2d 1443, 1446 (9th Cir. 1986) (media have

no right to interview a criminal defendant’s counsel, so restraint on trial counsel from talking to

media did not implicate First Amendment rights). 

The November 18 memo does not violate the First Amendment because it does not deny The

Sun access to sources of information available to members of the general public. The memo is

directed to “Public Information Offices and Executive Department” and directs those individuals

to rely the information to “department heads” in the Executive Branch.  (Complaint, ¶ 15, Exhibit

A).  The prohibition is limited to two specific individuals, Mr. Nitkin, a Sun reporter, and Mr.

Olesker, a Sun columnist.  (Id.).  Both are free to obtain information from other State officials, such

as the Comptroller, the State Treasurer, or any member of the General Assembly, and their staff, as

well as from any local government official or employees.  Both individuals, like every other member



10

of the press and the public, have free access to public forums, including meetings of the Board of

Public Works, legislative hearings, and other public meetings, and to the fount of information

available, with only narrowly prescribed exceptions, under the State’s Public Information Act, Md.

State Gov’t Code Ann. §§ 10-611 et seq.  In short, Mr. Nitkin and Mr. Olesker find themselves

squarely within a position identical to that of Ms. Snyder  vis a vis the Baltimore City Police

Department.  The Baltimore Sun itself, of course, employs other reporters, all of whom may obtain

information from any State official, including those to whom the November 18 memo was directed.

Members of the public do not have an unfettered right to receive phone calls from a State

employee, and would not have any means of legal redress if a State employee failed to return a

phone call.  The Sun has no greater right than members of the public.  See, e.g., Branzburg, 408 U.S.

at 684-85.  Accordingly, The Sun cannot demonstrate a First Amendment violation simply because

Mr. Nitkin and Mr. Olesker might find it more difficult to obtain information from some government

sources.  See Houchins, 438 U.S. at 14 (the First Amendment is not a public records act and does

not create a right for the press to obtain access to government information).  

In short, there is no constitutional right to have one’s telephone calls returned and no

constitutional prohibition on State government employees refusing to speak to someone, even if they

have spoken to that person in the past.  Because The Sun is unable to demonstrate a constitutional

violation, it has no viable claim under 42 U.S.C. § 1983 and its complaint must be dismissed.



  Because this Court must accept as true all allegations in the complaint for purposes of4

deciding a motion to dismiss under Rule 12(b)(6), it must accept as true the bare allegations that
“state government employees . . . who previously spoke to Mr. Nitkin . . . have refused to speak to
him,” (Complaint at ¶ 19), and “since the policy was adopted, numerous state government
employees have not returned telephone calls from Mr. Nitkin and Mr. Olesker,” (Complaint at ¶ 20),
and that “[m]any of these employees have spoken to Mr. Nitkin and Mr. Olesker in the past, before
the ban was imposed,” (Id.).  As noted by the Ninth Circuit in Radio and Television News Ass’n, 781
F.2d at 1446, and this Court in Snyder, 40 F. Supp. 2d at 717, individuals are free to refuse
interviews or decline to answer questions posed by the press.  Thus, it is a matter of speculation that
Mr. Nitkin and Mr. Olesker would actually be able to glean the information they may seek from the
putative sources they allege have been denied them.  

11

II. THE FIRST AMENDMENT’S FUNDAMENTAL PURPOSE – TO ENSURE AN

INFORMED CITIZENRY – IS NOT IMPAIRED BY THE INABILITY OF TWO

REPORTERS TO OBTAIN SPECIFIC TYPES OF INFORMATION FROM

PARTICULAR PUBLIC OFFICIALS AND EMPLOYEES.

The Sun’s narrow complaint must also fail when viewed in the wider context of the policies

and principles underlying the First Amendment.  The Sun’s argument is really two-fold:  that two

of its employees are being harmed because certain State employees have been told not to talk to

them, and that the public is harmed by the potential inability of Mr. Nitkin and Mr. Olesker to mine

particular sources of information.      4

It is well-established that the core purpose of the First Amendment is to ensure uninhibited

debate on public issues by an informed electorate.  See, e.g., New York Times v. Sullivan, 376 U.S.

254, 270 (1964).  Nevertheless, in Houchins, the Supreme Court rejected the idea that the

particularized media access sought in that case was “essential for informed public debate.”

Houchins, 438 U.S. at 13-14.  According to the Houchins Court, “that assumption finds no support



  In fact, since the date of the memo, November 18, Mr. Nitkin and Mr. Olesker have5

continued to publish in The Baltimore Sun.  See Exhibit 1.  This Court can take judicial notice of
the publication of Mr. Nitkin’s byline in the December 27 edition of The Baltimore Sun.  See
Papasan v. Allain, 478 U.S. 265, 268 n.1 (1986) (district court can take judicial notice of

(continued...)

12

in the decisions of this Court or the First Amendment.”  Id. at 14.  Any similar argument asserted

by The Sun in this case should also be rejected.

The Houchins Court recognized the importance of an “untrammeled press” in protecting the

public’s “entitlement to information.”  Id. at 10.  That fundamental purpose of the First Amendment,

however, is furthered not by an unrestrained ability of the press to gather the news, but through

freedom to disseminate information obtained.  As an illustration of the latter principle, the

Houchins Court cited Mills v. Alabama, 384 U.S. 214 (1966), in which it had earlier struck down

a statute making it a crime to publish an editorial on election issues on election day, in light of the

fact that “a major purpose of [the First] Amendment was to protect the free discussion of

governmental affairs.”  Houchins, 438 U.S. at 10 (quoting Mills, 384 U.S. at 218).  See also,

Grosjean v. American Press Co., 297 U.S. 233 (1936) (holding that tax imposed on newspapers was

unconstitutional restraint that interfered with the newspaper’s ability to communicate the news, in

violation of First Amendment).    

Restraints such as those at issue in Grossjean and Mills are in stark contrast to the events

described in the complaint here.  Certainly nothing suggests that Mr. Nitkin and Olesker have been

unable to write and print what they desire, except insofar as their work is edited by their editors.5



  (...continued)5

information when reviewing the dismissal of a complaint under Rule 12(b).  Under F. R. E.
201(b)(2), a district court may take judicial notice of information that is “capable of accurate and
ready determination by resort to sources whose accuracy cannot reasonably be questioned.”  
 

13

Nor has any action by the Governor prevented The Baltimore Sun from distribution of its paper,

dissemination of the news, or expression of any editorial opinion.  Most importantly, however, the

rights of an informed electorate to have access to news are not diminished by the actions complained

of.  Citizens obtain information from a variety of sources, including not only The Baltimore Sun, but

a wide array of other print media, as well as radio, television, and, increasingly, the internet.  That

a Governor may decide not to convey information in a particular format to two individuals from one

daily newspaper does not undermine the ability of any citizen to be fully informed.  

The Houchins Court noted that members of the press in that case who sought individual

interviews with prison inmates had other means by which to gather information to disseminate to

the public, “albeit not as conveniently as they might prefer,” such as receiving inmates’ criticisms

of jail officials and conditions through correspondence with inmates, through interviews with former

inmates, attorneys for inmates, and individuals who visited the prison.  Houchins, 438 U.S. at 15.

Likewise, Mr. Nitkin and Mr. Olesker have alternate ways to gather the news, and The Baltimore

Sun has an unrestricted ability to print what is gathered, in the form of news or opinion.  The mere

fact that it might not be as convenient for them to do so in light of the November 18 memo has little,



14

if any, impact on the ability of the public to gain access to news essential for public debate by an

informed electorate.

III. THIS CASE DOES NOT INVOLVE THE TYPES OF LIMITATIONS THAT OTHER

COURTS HAVE FOUND UNCONSTITUTIONAL.

In Ringgold, this Court distinguished the ability of government officials to grant or deny the

press particularized access to information from situations where the government selectively limits

access to information otherwise available to the media in general or to the general public.  Ringgold,

40 F. Supp. 2d at 718.  Courts that have addressed the issue consistently hold that only the latter

situation raises First Amendment concerns. 

In Richmond Newspapers, Inc. v. Virginia, 448 U.S. 555 (1980), and Globe Newspaper Co.

v. Superior Court, 464 U.S. 501 (1984), the Supreme Court recognized a right of the press to have

access to public trial proceedings.  In both cases, the Court pointed to the fact that criminal

proceedings have historically been open to the public.  Richmond Newspapers, 448 U.S. at 564;

Globe Newspaper, 464 U.S. at 605.  Neither case overruled Houchins, which held that the First

Amendment does not mandate either a right of the press of access to government information or to

a county jail, over and above that granted to the public.  Id. at 10-12.  Moreover, in both

Richmond and Globe, the Court’s focus was on a historical right of access, not governmental

practice.  Thus, the cases are distinguishable from the situation here, where, at most, The Sun

contends that State employees who provided information orally to Mr. Nitkin and Mr. Olesker in

the past will not do so now.  (Complaint at ¶¶ 19, 20, 24).     



15

In Telemundo of Los Angeles v. City of Los Angeles, 283 F. Supp. 2d 1095 (C.D. Cal. 2003),

Telemundo, a Spanish-speaking broadcast network, challenged the City’s practice of limiting access

to the El Grito celebration, an annual commemoration of the beginning of the Mexican War of

Independence.  For 22 years, exclusive rights to broadcast the celebration had been given to KMEX-

TV.  Id. at 1097-98.  Finding that Telemundo was likely to succeed on the merits of its § 1983 claim,

the court issued a preliminary injunction that required the City to provide Telemundo with equal

access to coverage of the public event.  Id. at 1103.  Underlying the conclusion that Telemundo had

raised a valid First Amendment claim was the court’s recognition that the El Grito ceremony, held

on government property, was a limited public forum.  See id. at 1102. 

In Radio and Television News Ass’n v. United States District Court, 781 F.2d 1443 (9th Cir.

1986), the United States Court of Appeals for the Ninth Circuit examined the constitutionality of

a judicial restraint prohibiting a criminal defendant’s trial counsel from talking to the press about

the case.  Notably, the court found that the restraint placed on trial counsel was not a restraint on

the press–and found a “fundamental difference” between the two.  Id. at 1446.  Despite the restraint

on trial counsel, the press was free to gather and disseminate information about the trial to the public

in the same way as members of the public could do, namely, by attending the public proceedings.

Id.  The press was even free to address questions to trial counsel, although the court’s order

prevented him from providing answers.  Id.  The Ninth Circuit observed that comments from trial

counsel might have been useful to the press in developing a better understanding of the issues

involved in the case, there was only a general right to gather information, just as the public could.

See id.  In short, the First Amendment rights of the press were not violated by the court’s order



  In Rossignol, a group of Sheriff’s Deputies attempted, late on the night before election day,6

to “buy out the stock of [the election-day issue of] St. Mary’s Today at vending locations throughout
the county” when critical articles of the Sheriff and a political ally appeared in the newspaper.  316
F.3d at 520.  The case did not involve the newspaper’s ability to gather the news, the right claimed
to be at issue here. Rather, the Fourth Circuit found a violation of the First Amendment in the
defendants’ interference with the dissemination of the newspaper, i.e. its “right to speak and
publish” the news, Zemel v. Rusk, 381 U.S. at 16. As discussed above, the First Amendment protects
the right to communicate information about the government; it does not guarantee access to
information from the government.

16

forbidding counsel from discussing the case any more than those rights would be violated if counsel,

of his own accord, had chosen to reply, “no comment,” in response to every press inquiry.     

As this Court did in Ringgold, the Ninth Circuit recognized that government officials have

the ability to control access to information, for instance, by  “us[ing] the press for their own

purposes through ‘leaking’ of information.”  Radio & Television Ass’n, 781 F.2d at 1447.

Government attempts to restrain the press from publishing the leaked information implicate First

Amendment rights.  If, however, the government “order[ed] its officers not to engage in ‘leaking,’

the press would have no ‘right’ to challenge that practice.”  Id. (internal citations omitted).

An attempt to restrain dissemination of the news was also the issue before the court in

Rossignol v. Voorhaar, 316 F.3d 516 (2003), the only other Fourth Circuit case that is even remotely

similar to this one.  Rossignol does not address the asserted right of access to information, but the

quite different right to communicate information that has been gathered.   Cf. Houchins, 438 U.S.6

at 8 (citing Grosjean v. American Press Co., 297 U.S. 233, 250 (1936)) (distinguishing First

Amendment right to disseminate news from minimal right to gather the news from a particular

source).



17

The November 18 memo bears little resemblance to this category of cases.  The directive here

is neither a restraint aimed at preventing The Sun from publishing information it gathers, nor a limit

on the ability of The Sun journalists to have the same access to public information that is afforded

to members of the public and to the press generally.  Instead, the directive limits only a form of

access by Mr. Nitkin and Mr. Olesker; this limitation is akin to one instructing State employees to

refrain from “leaking” information to them.  As this Court observed in Ringgold, a government

official may decide to grant preferential access to Barbara Walters or Diane Sawyer that would not

be granted to a reporter for the City Paper.  See 40 F. Supp. 2d at 718.  Mr. Nitkin and Mr. Olesker

remain free to attend and report on public events; they may gather the news from other individuals

and public officials, they may access information through the Public Information Act, and they may

attend press conferences and open meetings.  In sum, limitations such as the one here do not violate

the First Amendment.  Thus, The Sun has failed to state a claim under 42 U.S.C. § 1983.

CONCLUSION

For the foregoing reasons, the plaintiffs’ complaint fails to state a claim upon which relief

can be granted and should therefore be dismissed.

Respectfully submitted,

J. JOSEPH CURRAN, JR.
Attorney General of Maryland

                    /s/                       
MARGARET ANN NOLAN 
CYNTHIA G. PELTZMAN

Assistant Attorneys General
Office of the Attorney General
200 St. Paul Place, 20th Floor



18

Baltimore, Maryland 21202
410-576-6324

Attorneys for Defendants


	Page 1
	Page 2
	Page 3
	Page 4
	Page 5
	Page 6
	Page 7
	Page 8
	Page 9
	Page 10
	Page 11
	Page 12
	Page 13
	Page 14
	Page 15
	Page 16
	Page 17
	Page 18

